Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1499 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9246 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 813 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 15 |
Hei, vi er system byggere av analyseutstyr og bygger for det meste systemer sammensatt av CE godkjent utstyr.
Vi ønsker å kunne levere utstyr til US markedet og har forstått at det da kreves en UL-godkjenning av vår produksjonsenhet (som ligger i Sverige) før vi kan sammenstille UL godkjent utstyr som skal leveres på US markedet. Kan noen hjelpe å redegjøre for hvilke krav som ligger til grunn for en slik godkjenning og hva som skal til for å få en slik godkjenning?
Hei. Jeg er veldig i tvil om hvilke regler som gjelder for installasjon og prosjektering av brannalarmanlegg. Kan et installatørfirma registrert i elvirksomhetsregisteret påta seg å prosjektere og installere et brannalarmanlegg? Hvor kommer ansvarsrett inn i bildet og hva er det knyttet til? Hva med plan og bygningsloven? Er det grenser for hvor komplekst brannalarmanlegget kan være før man må dokumentere tilleggskompetanse?
Jeg går med tanker om å starte et AS for å ha noe å drive med på siden av jobben (Kjekt å ha jobb som hobby).
I hovedsak tenker jeg arbeider ihht NEK 405, som El-sjekk, termografering og slikt. Er det noen som VET hva som blir gjeldende her? Slik jeg tolker FEK kan man da utføre slike oppgaver uten å være installatør, men hvordan kan dette gjøres da det i 405-4 er et punkt om at bedriften må være mitt hovedvirke for å få sertifisering...?
Noen som har tips/innspill til situasjonen?
Til opplysning har jeg både gruppe L, fagskole elkraft, og mer enn 3 år relevant erfaring etter fagskole.
Hei,
I sameiet vårt holder en lokal elektrobedrift på å skifte inntak. Det er nå trukket enleder PN i trekkerør fra inntakssikring på loft og inn i sikringsskapet. Inntaksboks på loftet er skiftet og i sikringsskapet kommer hver av de 3 PN lederene opp i hver sin 16mm skapmuffe. Sikringsskapet er av metall.
Vil ikke dette skape en indusert spenning i metallet i sikringsskapet som er mellom disse lederene/skapmuffene? Hadde en diskusjon med elektriker i dag uten at vi klarte å konkludere med noe.
Dimensjonering av beskyttelses leder.
Ifm. 543.1.1 så skal tverrsnittet for beskyttelses ledere værer beregnet etter tabell 54B eller beregnet ihht. 543.1.2 med formel S=rot(i^2t) / k
Eks. kortslutningsytelse i ett sikringsskapet er Ik3pmax=4kA. Gjennomsluppet energi til forskjellige automatsikringer vil være ihht. tabell i montørhåndboka ca 20.000 A^2s eller mindre (kommer an på størrelsen av vernet).
Forutsatt at kursene har utløsetid <0,1s
516 er ivaretatt med jordfeilbryter
k=115 (Cu/PVC)
S=rot(20.000)/115 = 1,22 = 1,5mm2
Dette vil da si at så lenge kortslutningsstrømmene ikke er over 4kA og vern t.o.m 63A kan det benyttes 1,5mm2 beskyttelses leder på forbrukerkursene?
eller hvis man snur på formelen;
I^2t=(Sk)^2
I^2t=(1,5*115)^2=29756,25 A2s
Så lenge gjennomsluppet energi er mindre enn 29.756 A2s kan man benytte 1,5mm2.
Kan dette stemme?
Kan en tavlemontør bytte sikringene selv i egen bolig?
Har nå bygget tusenvis av tavler med x antall tusen sikringer o.l i, hva er forskjellen fra hjemme og jobb? kompetansen er vell den samme? :) sparer meg for en del unødvendige utgifter i tilfelle >:)
Men hva sier reglene?
Hei
Noen som har noen gode referanser på krav til utjevning av lysmaster ? Har hørt så mye forskjellig på hvordan folk utfører utjevning av lysmaster.
På rehab av kjøkken der det er noe flytting av kontakter, noen nye kurser. Hvor langt gjelder 823 her?
Hva om tilførslene er lagt og stikkontakter bare skal flyttes, hvor langt gjelder 823 her?
Iht Elsikkerhet 78 havner slike jobber litt mellom 2 stoler.
Hei, hjemme hos meg så har jeg flere enkel isolerte ledere (pn) utenfor kapslingen i sikringsskapet, kompisen min er elektriker og mener at det er fare for liv. Han mener at det bør utbedres på en eller annen måte. Jeg mener at det greit, siden huset er fra 2021, men likevel lurte på om kompisen min har rett, om at det er et krav om evt. utbedre det.
Dersom man delvis rehabiliterer et anlegg som er utført etter feb 91 og i tillegg bytter fra skrusikringer til jordfeilautomater så er det i henhold til 3.3 i elsikkerhet 78. Man vil ikke oppnå full ip2xc i sikringsskap blant annet. Hva skal man da skrive samsvar i henhold til ? NEK400, eller FEB91? Evt nek400 med avvik pga eksisterende installasjon?
Hvis man da skriver samsvar ihht til feb91 så kan man da bruke 13A på 1,5 kvadrat og vern med 1,45 på I2?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.