Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1499
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9246
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 883
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 37
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 813
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 211
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 10
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Installasjon ute å melde

Hei, jeg jobbet som elektriker i over førti år har gruppe L og H. Er nå pensjonist.

Klubbhuset i båtforeningen vår skal pusses opp på dugnad. Veggene skal isoleres innvendig og dermed fores på. Ønsker dermed å skifte ut eksisterende installasjon fra åpent til skjult anlegg. Skal kun bruke eksisterende kurser.

Mitt spørsmål er da, kan jeg gjøre dette uten å involvere innstalatør altså uten å melde det.

Dette for å gjøre det billigst mulig for klubben.

Jeg garanterer at det vil gjøres fagmessig.

Spurt ${formatDate(1653072190)}
Løst Løst
Ex
Fylling av støpemasse i gjennomføring til Ex d kobligsboks.

Hei

Har et spørsmål angående støpemassen som kan benyttes i støpt kabelgjennomføring til Ex d boks. Vi skal bytte en tennpluggkabel og må i forbindelse med dette ta ut den gamle støpemassen og fylle gjennomføringen på ny. Kabelen har armering på utsiden og plugg i begge ender, som gjør at vanlig nippel ikke er et alternativ.Da lurer jeg på, hvilken type støpemasse kan vi bruke for å fylle denne gjennomføringen?Mvh.Johan Eriksen

Spurt ${formatDate(1653286911)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
STØRRELSE VERN USAKKYNDIG BETJENING

Hei.Kom over følgende problemstilling:

Vi har en hovedtavle som er delt inn i

Felt 1- hovedbryter 1250A

Felt 2 - Hovedkurser fra 125Atil 250A effektbrytere

Felt 3 - Forbrukskurser som lys, stikk, varme, porter etc. inntil 32A jfa

Felt 3 er forsynt av 4 stk effektbrytere fra felt 2, hver av dem på 125A.

Effektbryter 1 tar rad 1 til 2 i felt 3, effektbryter 2 tar rad 2 til 3 i felt 3 osv.

Så kommer spørsmålet: Siden det ikke er over 125A på noen av effektbryterne som forsyner felt 3,

kan felt 3 da betjenes av usakkyndig person, selv om summen av effektbrytere som forsyner dette feltet er 500A ?

Spurt ${formatDate(1653418342)}
Løst Løst
Sikringsskap i garasje

Må sikringsskap i garasje som er frittsående være av stål og ikke plast?

Med tanke på IP grad er det mest å velge mellom i plast. Garasje får strøm fra bolig

Spurt ${formatDate(1652941486)}
Løst Løst
Ladekontakt i eksisterende frittstående garasje

Tenker å legge opp ladekontakt i garasjen min (mode 2 - schuko sikret med 10A+JFB typB) til hybrid. Og lurer på om den eksisterende tilførselskabelen til fordelingen i garasjen har nok kapasitet. Den eksisterende kabelen er en PFSP 3x2,5 sikret med 16A(ca 25-30m lang). I garasjen har jeg noen lys, utelys og en liten kompressor på egen kurs(fra fordeling i garasje). Slik jeg husker kan man vel på 3-fas 16A, hente ut ca 6360W(P/U*1,73*1), så det skulle jo være innafor? Skulle gjerne fin-regnet på det, men har ikke tilgang på NEK/montørhåndbok per nå. Skal selfølgelig også montere overspenningsvern i fordeling i garasje+slå ned jordspyd ved garasje. Trenger jeg å bytte ut tilførselskabelen? Eller vil den eksisterende være ok? Takk for svar :)

Spurt ${formatDate(1652999965)}
Løst Løst
Solskjerming

må man ha sikkerhetsbryter Eller allpolig brudd på solskjerming i bolig? Har en kunde som skal opp med 12gardiner på et hus og flere forskjellige kurser

Spurt ${formatDate(1653043684)}
Løst Løst
Installasjonstegning av enebolig

I NEK 400: 823.514.5.101, står det i veiledningen at i "større boliginstallasjoner" kan det være nødvendig med installasjonstegninger.

Hva menes med større boliginstallasjoner?

Spurt ${formatDate(1652703377)}
Løst Løst
Lampettledning gjennom vegg

Kan en lampettledning som er strekkavlastet i lampett gå gjennom vegg og tilkobles og strekkavlastet i boks? Evt hvor står det at det ikke er greit?

Spurt ${formatDate(1652882367)}
Løst Løst
Automasjon
Pot.fritt signal som styrer kontaktor

Hei. Om vi har et potensialfritt signal, hvordan kan dette signalet styre en kontaktor av/på?

Vi har en hjelpekontakt (elnr 1600977) på en automat. Tanken er at når automaten løser ut, skal spolen på kontaktor også slippe.

Kan vi f.eks kjøre 230V via denne hjelpekontakten og bruke denne til å styre A1 på kontaktor, eller finnes det en annen måte å gjøre dette på?

Spurt ${formatDate(1652550154)}
Løst Løst
Hva kan elektriker gjøre?

Hei, har et anlegg der det er benyttet ex i luftstrekk mellom hus og låve. Kabelen er privat og henger i private stolper. Fjøset skulle vært forsynt fra et annet hus. Er det noen begrensniger på hva jeg som elektriker kan koble med disse, som feks koble til pfxp i ex klemmer?

Spurt ${formatDate(1652618410)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.