Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1499 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9246 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 813 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 15 |
Hei.
Har 2 spørsmål fra to forskjellige anlegg:
1: Vis en har et gardsbruk med flere bygninger. E-verks kabelen kommer inn i hoved fordelingen i bygg A. Kan en gå videre til bygg B som et TN-C (3p+j) vis en henter det ut før pen splitten?
2: Har sett noen tilfeller av at det er splittet pen og brukt 3p OV. Altså N leder går ikke gjennom OV.
Det ene tilfellet var i en ny bolig der det var 3p Ov i grense skapetog 4P i underfordelingen i huset. Da er det ikke brudd i N lederen før måleren, men det er brudd i N lederen i underfordelingen i huset.
Er dette innafor?
Det andre var et eldre anlegg der det var 3p OV men 4p Jordfeil bryter etter måleren. Da var det brudd i N lederen før sikringene men ikke før måleren. Er dette innafor?
Hei,
ble litt usikker på hvordan jeg skal trå mtp. merking/oppbygging av en tavle. og søker litt råd.
Har fra tavleprodusent fått prosjektert et skap med 200A inn (effektbryter) og en 100A (effektbryter)for aggregat som er mekanisk foriglet mot hovedbryter (200A). (Landbruk) Der en effektbryter anses som sakkyndigbetjening / instruert. Så hva gjør bonden når strømmen går og han ønsker å koble inn aggregat.
Tavle leverandør mener det er tilstrekkelig å lage en instruks på hvordan det skal gjøres, som også definerer at bonde ikke kan betjene om bryter løser ut? (og merke tavle som sakkynd/instruert pers)
eller er dette å betrakte fullt ut som instruert personell som krever årlig FSE og instruks på hvordan dette skal utføres?
Takk for alle svar og innspill.
Hei, skal avlegge fagprøve og luret på om det skal være et eget overspenningsvern i skapet eller omdet holder å ha kombi automatsikringer?
På forhånd takk for svar :)
Hei.
Jeg har utvidet og fikset en eksisterende kurs i gang i leilighet bygd i 2003. Her lå det en fintrådet RK kabel direkte i vegg uten rør (bak lister rundt dør) fra gammelt av. Jeg satt niter på denne da dette ikke var gjort fra før av og utbedret eksisterende anlegg, samtidig så jeg utvidet med 1stk ekstra stikk.
Jeg ønsker å dokumentere arbeidet med 5 sikre (egen bolig). Jeg er fagmann og har relevant praksis, men jobber ikke i elektro bedrift for øyeblikket, må derfor dokumentere dette selv. Til info så har jeg allerede lest Elsikkerhet 71 fra DSB angående kabel forlagt direkte i vegg. Det var etter 2008 at praksis rundt kabel forlagt direkte i vegg ble endret på, virker det som. Så da tenker jeg: Enten så dokumenterer jeg at dette er i orden (feks angi eldre NEK), eller så dokumenterer jeg at denne kabelen er forlagt fra gammelt av og at jeg kun har forbedret eksisterende anlegg i eldre installasjon.
Kan jeg enkelt og greit angi at feks NEK 2006 er fulgt i samsvarserklæringen? Det var vell lovt med slik kabel forlegning i den tiden? Kabelen er hel og pen, den er fintrådet (RK), og jeg ønsker å bruke denne for å slippe å legge ny, for da må jeg rive opp lister og evt vegg.
God dag, Jeg leser om jording og bonding i IEC 60079-32. Det henvises til Clause 13 flere steder, men jeg finner ikke denne Clause 13. Er det noen av dere som kan gi meg et hint?
Hei
Blar i FSE 2006 med revidert veiledning fra 2016 og ser tabellen for risikoavstand (s.13) er forskjellig fra NEK EN 50110-1:2013 (s.44). Det er spenningene opp til og med 60kV som er forskjellig, over det så er avstanden lik igjen.F.eks så er risikoavstand for 6kV 400mm etter FSE og 90mm etter NEK EN 50110-1:2013
Hva er gjeldende her? Kom det oppdaterte avstander i årene mellom der?
Bøkene er til info nyankommet fra Energi Norge sin installatørpakke og skal være siste revisjon.
Hei,
Er boretslag underlagt Internkontrolforskriften?
I såfall, er dette for de er underlagt eltilsynsloven?
Tenker da på om boretslag er pålagt internkontroll av det elektriske anlegget og hvilken forskrift dette er underlagt
Hei
Scenario er som følgende:
Bas på et stort anlegg blir bedt om å signere en sjekkliste av sin PL som omfatter utførelsen av et arbeid som vedkommende ikke har utført selv. Si at det er en grov feil på det elektriske anlegget som forsaker skade på installasjonens funksjon eller mennesker, husdyr og eiendom.
Hvor gjeldene er denne sjekklisten da, kan den brukes til å ansvarliggjøre Basen som ikke utførte arbeidet selv? Hvem er egentlig den juridiske ansvarlige for utførelsen av et arbeid på et stort prosjekt ? Evnt hva er de juridiske bindelsene i et slikt dokument ?
Takk for alle svar :)
I 534.4.9 står det at "dekningsområdet" til et overspenningsvern er 10 meter. i 722, står det at tilkoblingspunktet skal være beskyttet av et overspenningsvern. De fleste vareleverandører følger normen på 10 meter. Spørsmålet er:
-Er tilkoblingspunktet laderen, eller tuppen på ladekabel?-Dersom tilkoblingspunktet er mer enn 10 meter fra eksisterende overspenningsvern i installasjonen, må det da installeres et nytt overspenningsvern ved lader (UF)?-Er det andre hensyn som kan påvirke "dekningsområdet" til overspenningsvernet?
f.eks ved større ladeanlegg, store boliger med lang avstand, garasje langt fra fordeling.
Heisan!
Jeg bor i enden på en rekkebolig hvor jeg nå er i gang med å bygge en garasje. Sånn jeg har skjønt det så blir jeg nødt til å flytte OV'en som sitter inne i sikringsskapet i huset og ut til det utvendige tilknytningsskapet som sitter ute på husveggen med måleren og da sette en lastskillebryter inne i sikringsskapet der OV'en satt og en lastskillebryter i det fremtidige sikringsskapet som blir i den nye garasjen... Det jeg lurer på er jo om det her er riktig og om OV'en som blir flytta ut eventuelt må ha et varmeelement inne i skapet da dette skapet står utendørs eller om dette ikke er nødvendig...
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.