Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1499 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9246 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 813 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 15 |
Har følgende avvik i rapport;
I forbindelse med montering av tilknytningsskap hvor det var integrert fordeling til garasje og bolig var det ikke plassert overbelastningsvern. Det må dokumenteres at anlegget er beskyttet ihht NEK 400:2018 431.4 og 431.5
Det som er spørsmålet er hva som er feil.
Det er TKS med tilhørende 63A smeltesikringer som skal fungere som OV (og KV) på hele anlegget. Det er benyttet 16mm2 tverrsnitt, både til bolig og garasjefordeling, som skal være innenfor med tanke på strømføringsevnen. Må det være egne OV i tillegg?
Dette er rart i mine øyne, eller er det noe jeg ikke forstår?
Hei.
Bør det være uproblematisk å benytte et 5k potensiometer som spenningsdeler for 24Vdc?
Jeg har to 5k potmeter som er koblet identisk. Signalet går rett i en mikrokonroller, så det er ikke koblet belastning direkte over potmeteret. Det ene potmeteret er blitt defekt, etter å ha fungert i et par uker. Det andre potmeteret fungerer fortsatt, men frykter at det bare er spørsmål om tid før det ryker.
S.O
Hei,
Vi ser på mulighet for å ta inn utenlands elektriker uten dsb godkjenning for å demontere noen nye kabinetter på et fartøy som ikke er tilkoblet spenning, for få de gjennom noen dører. Etterfulgt av tilbakemontering.
Kabinetter blir ikke fra eller tilkoblet i denne sammenhengen.
Er det noe lovstridig i denne løsningen?
(Godkjent installatørfirma med rett virkeområder)
Mvh
TO
Heisann. Vet at man ikke vanligvis bruker jordfeilautomat ombord i skip. Men lurer på om det er noen krav rundt dette når det kommer til varmekabel? Har merket at vi har jordfeilautomat på de icing for eksempel ombord. Men hva sier kravene?
Hvilke overtredelser må til for at installatør skal miste sin autorisasjon? Hvem har eventuelt myndighet til å frata noen autorisasjonen? Har dere noen konkrete eksempler på saksgang/dom rundt en slik prosess?
Spør fordi vi skriver en oppgave på skolen om forebyggende elsikkerhet arbeid.
hei1
Jeg har fått en automasjonsoppgave, der det er meninga å ha 2 motorer som går vekselvis. den første motoren skal gå i et angitt tall med sekunder, før den stopper og andre motoren starter, og går i en lengre tid. så skal denne prossesen starte på nytt. dette skal styres med tidsrele? jeg er helt blank på dette og tar gjerne imot alle tips!
takk!
Hei, kan man droppe sikkerhetsbryteren når man legger egen kurs fra tilknyningsskap og til boblebad?
NEK400-8-806.537.2.102 sier at batterier skal frakobles lokalt ved batteriene og fra utsiden av batterirom. I Normguiden er og erstattet med eller. Hva er vanlig praksis her?
Hei!
Jeg skal opp til skipselektriker-fagprøven og holder på med forberedelser.
Hvordan fungerer overgangsmotstand på skip der jordelektroden er skrog. Jeg har ikke klart å finne noen eksempler eller forklaringer på nett, ei heller tabeller for utregning av slikt. Måling med 3-punktsmetoden vil jeg anta blir vanskelig, men har hørt om metoder der man bruker veldig dyrt utstyr rett i skapet (og 2-punktsmetoden forstår jeg ikke helt).
På fagprøven har jeg aldri hørt om at man kan få oppgave der anlegget er helt nytt, altså at jordelektrode aldri har vært med i noen form for måling fra før. Har dette noe å si?
Hvor kan jeg finne informasjon om dette? Hva forventer sensor? Hvordan kan jeg dekke meg best mulig her?
Takk for alt av svar!
Hei, Er det mulig å omkoble denne, vil sleppe å montere 400v trafo?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.