Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1499
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9246
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 883
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 37
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 813
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 211
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 10
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Overbelastningsvern TKS med fordeling ut til garasje

Har følgende avvik i rapport;

I forbindelse med montering av tilknytningsskap hvor det var integrert fordeling til garasje og bolig var det ikke plassert overbelastningsvern. Det må dokumenteres at anlegget er beskyttet ihht NEK 400:2018 431.4 og 431.5

Det som er spørsmålet er hva som er feil.

Det er TKS med tilhørende 63A smeltesikringer som skal fungere som OV (og KV) på hele anlegget. Det er benyttet 16mm2 tverrsnitt, både til bolig og garasjefordeling, som skal være innenfor med tanke på strømføringsevnen. Må det være egne OV i tillegg?

Dette er rart i mine øyne, eller er det noe jeg ikke forstår?

Spurt ${formatDate(1652101698)}
Løst Løst
Automasjon
Potensiometer

Hei.

Bør det være uproblematisk å benytte et 5k potensiometer som spenningsdeler for 24Vdc?

Jeg har to 5k potmeter som er koblet identisk. Signalet går rett i en mikrokonroller, så det er ikke koblet belastning direkte over potmeteret. Det ene potmeteret er blitt defekt, etter å ha fungert i et par uker. Det andre potmeteret fungerer fortsatt, men frykter at det bare er spørsmål om tid før det ryker.

S.O

Spurt ${formatDate(1651609224)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Utenlands arbeidskraft vs DSB ombord på fartøy

Hei,

Vi ser på mulighet for å ta inn utenlands elektriker uten dsb godkjenning for å demontere noen nye kabinetter på et fartøy som ikke er tilkoblet spenning, for få de gjennom noen dører. Etterfulgt av tilbakemontering.

Kabinetter blir ikke fra eller tilkoblet i denne sammenhengen.

Er det noe lovstridig i denne løsningen?

(Godkjent installatørfirma med rett virkeområder)

Mvh

TO

Spurt ${formatDate(1651698586)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Varmekabelkurs ombord på skip

Heisann. Vet at man ikke vanligvis bruker jordfeilautomat ombord i skip. Men lurer på om det er noen krav rundt dette når det kommer til varmekabel? Har merket at vi har jordfeilautomat på de icing for eksempel ombord. Men hva sier kravene?

Spurt ${formatDate(1651760246)}
Løst Løst
Overtredelser og tap av autorisasjon

Hvilke overtredelser må til for at installatør skal miste sin autorisasjon? Hvem har eventuelt myndighet til å frata noen autorisasjonen? Har dere noen konkrete eksempler på saksgang/dom rundt en slik prosess?

Spør fordi vi skriver en oppgave på skolen om forebyggende elsikkerhet arbeid.

Spurt ${formatDate(1651561424)}
Løst Løst
Automasjon
hjelp med automasjonsoppgave

hei1

Jeg har fått en automasjonsoppgave, der det er meninga å ha 2 motorer som går vekselvis. den første motoren skal gå i et angitt tall med sekunder, før den stopper og andre motoren starter, og går i en lengre tid. så skal denne prossesen starte på nytt. dette skal styres med tidsrele? jeg er helt blank på dette og tar gjerne imot alle tips!

takk!

Spurt ${formatDate(1651567897)}
Løst Løst
Utendørs boblebad fra tilknytningsskap

Hei, kan man droppe sikkerhetsbryteren når man legger egen kurs fra tilknyningsskap og til boblebad?

Spurt ${formatDate(1651605282)}
Løst Løst
Frakobling batteri

NEK400-8-806.537.2.102 sier at batterier skal frakobles lokalt ved batteriene og fra utsiden av batterirom. I Normguiden er og erstattet med eller. Hva er vanlig praksis her?

Spurt ${formatDate(1651490484)}
Løst Løst
Overgangsmotstand Skipselektro

Hei!

Jeg skal opp til skipselektriker-fagprøven og holder på med forberedelser.

Hvordan fungerer overgangsmotstand på skip der jordelektroden er skrog. Jeg har ikke klart å finne noen eksempler eller forklaringer på nett, ei heller tabeller for utregning av slikt. Måling med 3-punktsmetoden vil jeg anta blir vanskelig, men har hørt om metoder der man bruker veldig dyrt utstyr rett i skapet (og 2-punktsmetoden forstår jeg ikke helt).

På fagprøven har jeg aldri hørt om at man kan få oppgave der anlegget er helt nytt, altså at jordelektrode aldri har vært med i noen form for måling fra før. Har dette noe å si?

Hvor kan jeg finne informasjon om dette? Hva forventer sensor? Hvordan kan jeg dekke meg best mulig her?

Takk for alt av svar!

Spurt ${formatDate(1651127052)}
Løst Løst
Automasjon
Omkobling

Hei, Er det mulig å omkoble denne, vil sleppe å montere 400v trafo?

Spurt ${formatDate(1651312372)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.