Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1499
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9246
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 883
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 37
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 813
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 211
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 10
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Minste tverrsnitt i henhold til nek410

Hei!Jeg har leter etter om det finnest noen andre krav i NEK410 om minste tverrsnitt i styrekretser til typ PLS og kontaktorer enn de som står i nek 400.

Er det noen som har tips?

Spurt ${formatDate(1650630394)}
Løst Løst
Hovedutjevningsforbindelse i underfordeling?

hei!

i en underfordeling forsynt av 3*10mm2.Må vi koble til egen hovedutjevningsforbindelse på 6mm2, eller skal det være tilstrekkelig med jordingsforbindelsen fra tilførselen + gjennom skottet?

Spurt ${formatDate(1650915145)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Downlights på bad

Hei,

Er det ok å montere downlights innfelt i baderomstaket så lenge de drives med spenning under 60V DC?

Og hva er i så fall kravet til plassering av strømforsyningen? Vil det være krav til allpolig brudd?

Spurt ${formatDate(1650976247)}
Løst Løst
Verifikasjon av en ny installasjon og fast tilkoblet elektrisk utstyr

Hvordan skal isolasjonsresistans på en ny installasjon verifiseres iht fast tilkoblet elektrisk utstyr?NEK400:6.4 Verifikasjon av en ny installasjon «Isolasjonsresistansen, målt med de prøvespenninger som er angitt i Tabell 6A, anses å være tilfredsstillende hvis hovedfordelingen og hvert hovedkurs prøvet separat, med alle forbrukerkurser tilkoblet men med alle apparater frakoblet, har en isolasjonsresistans som er ? de tilsvarende verdiene angitt i Tabell 6A»Verdier oppgitt i tabell 6A gjelder for verifisering av isolasjonsresistans for fast installasjon (kurs og kabel) da NEK400 forholder seg kun til fast installasjon. Tabellen kan derfor ikke benyttes for verifisering av isolasjonsresistans for fast tilkoblet utstyr.Mitt spørsmål blir da:Hvilke krav til isolasjonsresistans gjelder for fast tilkoblet utstyr? Er det produsent som bestemmer dette?Eksempelvis har Tesla uttalt at deres ladere har en normal isolasjonsresistans på 0,2 Mohm.

Spurt ${formatDate(1650559176)}
Løst Løst
Vedlikehold El-anlegg

Hei, jeg er fagansvarlig for drift og vedlikehold på en mindre bedrift og registrert for dette i elvirksomhetsregisteret. Vi har 3 andre ansatte som er elektrikkere som også kan vedlikeholde elektriske anlegg. Må disse registreres individuelt i elvirsomhetsregisteret også? eller kan de føres opp i internkontrollsystemet til bedriften der det står beskrevet at de jobber for meg?

Spurt ${formatDate(1650569894)}
Løst Løst
Svensk elektrikkerfagbrev

Hei!

Gjelder Svensk elektrikkerfabgbrev i Norge? elektrofagbrev i Sverige i 1999. Det er snakk om lavspenningsanlegg industri.

Spurt ${formatDate(1650614342)}
Løst Løst
Tolkning av 422.2 og 512.2.4, tabell 51A

Hvordan skal man tolke 512.2.4, tabell 51A hva gjelder rømningsveier, persontetthet osv?

Det er i utgangspunktet hvor grensen for BD2, BD3 og BD4 går. Hva vil høy bygning si? Hvor går grensen på antall etasjer eksempelvis for en boligblokk? Hvordan klassifiserer man eksempelvis et sykehjem, eller eldreboliger? Hvem står egentlig med ansvaret for en slik klassifisering? Er det vi som installatører som skal vurdere det eller kan man ty til en brannrådgiver når slikt skal vurderes? Så vidt jeg vet er det ingen andre som vurderer områder og bygninger iht. denne tabellen.

I de fleste tilfeller på nye bygg vil det som oftest er sprinkler, og da kan man mer eller mindre se bort fra problemet, men når det er rehab eller bygninger som ikke har sprinkler kan dette være en utfordring

Spurt ${formatDate(1650376451)}
Løst Løst
Fagutdannet elektriker gr.L - Elektrisk arbeid i egen bolig

Hei.

Jeg er utdannet elektriker med gr.L fagbrev (10 års erfaring). Har jobbet innen hus og service for det meste, men er ikke ansatt i elektro firma / hos installatør for øyeblikket. Er ca 3 år siden jeg jobbet som elektriker i elektro firma/hos installatør.

Har utført arbeid i min egen leilighet som feks bytte av innf stikk, montering av dimmere, nye jordfeilautomater, overspenningsvern, osv. Arbeid utført mellom 2014-2018. Jeg skrev aldri noe dokumentasjon eller samsvarserklæring på dette, men ønsker å dokumentere arbeid i ettertid pga utleie av bolig.

Slik jeg forstår det, så har vi som er fagfolk med Fagbrev og relevant arbeid lovt til å skrive samsvarserklæring/dokumentere arbeid i egen bolig uten installatør i bakhånd. Men jeg er litt usikker på hva som er best å gjøre, så hva anbefaler dere? Hvordan gå frem? :)

Skal jeg feks bruke Nelfo sine skjema? Krever forsikringsselskap dokumentasjon fra firma/installatør, eller er egen dokumentasjon godt nok?

Spurt ${formatDate(1650408238)}
Løst Løst
Krav til berøringsspenning offshore

Hei!Jobber offshore og lurer på om noen vet om man finner kravet for maksimal berøringsspenning for et IT-system offshore. Systemspenningen for aktuell tavle er 690V (nødtavle/nødgenerator).

Dette kravet er jo hjemlet i NEK400:2018 411.6.5 Berøringsspenning når 1. jordfeil ikke kobles ut, men denne gjelder jo ikke offshore.Noen som vet om et lignende krav i hos PTIL eller IEC som beskriver dette kravet for offshore installasjoner?

Spurt ${formatDate(1650447489)}
Løst Løst
Komfyrvakt

Hei ! Var på en befaring i en bolig der det var bla. fornyet kjøkken. Det var ikke montert komfyrvakt. Selger /megler sa dette ikke var pålagt når det ikke var trekt nye ledninger til komfyr kontakt. Ellers så er jo alt på kjøkkenet nytt.

Min praksis er alltid å fortelle kunde att forskriftene pålegger komfyrvakt ved endring av installasjon på kjøkken. Uansett er jo dette en god sikkerhet.

Hva sier forskriftene om dette og hvor går grensesnittet ?

Spurt ${formatDate(1650527080)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.