Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1499 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9246 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 813 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 15 |
Vi er tre elektrikere som skal starte opp med solcellemontasje. Vi har samarbeid med et installasjonsfirma som selvfølgelig har installatør. Kan installatøren stå ansvarlig for AC installasjonen på våre anlegg ved at han gjør AC monteringen og skriver samsvarserklæring. Trenger han ha noen eierandel i vårt firma for at dette skal bli lovlig?
En kunde har kjøpt en taklampe. Dette er en pendellampe som i utgangspunktet henges f. Eks i takkrok og kobles til den faste installasjonen inne i koppen.
https://www.lampehuset.no/sites/default/files/2021-05/Manual%20Ball%20taklampe%2035%20cm%20sort%20og%20opal.pdf
Kunden har kjøpt 2 lamper, fjernet koppene og hengt de opp på en aluminiumsprofil. Aluminiumsprofilen er skrudd i taket over ei trapp, så den er fullstendig utilgjengelig uten stige. Ellers er det ikke ledende omgivelser med ujordet installasjon, kursen har jordfeilautomat.Jeg ble veldig i stuss på hvordan dette skal tilkobles.
https://ibb.co/CM1nR55
https://ibb.co/qjwrBp3
Jeg har gjort det slik som det fremgår av bildene over. Kunden skal knekke til et deksel slik at lederne er utilgjengelige.
Er dette en mulig løsning eller er det, neineinei FEU, produsentens montasjeanvisning adjø?
Bør aluminiumskinna jordes? krympestrømpe over PR- lederne inn til wago?
Synspunkter mottas med stor takk.
Heisann
Skal melde inn og koble opp en ny hytte i et nytt hyttefelt i en innlandskommune med eget kraftlag.
Min kunde sier at nabohytta ikke har 399 skap, måler og sikringer står inne i ordinær tavle.
Jeg ringer Kraftlaget og de bekrefter at de ikke har 399 krav ved nytilkobling av måler abonnement, men at det heller ikke er ulovlig å installere ihht 399 hos de, så jeg kan velge dette selv.
Er dette vanlig praksis?
Vi har hatt elektrikkere på besøk for å installere varmestyringssentral nede i kjelleren. Anlegget består av PLS og temp. sensorer + aktuatorer. Siden et elektrikkerfirma som begynner med forbokstaven C og slutter på averion så anser jeg det som en proffesjonell part og jeg har dermed ikke hengt over de og forklart dem hvordan ting skal monteres, men når de var ferdige så det helt forferdelig ut med ledninger stripset bortover rør og stikkontakter montert alt for langt vekk slik at de små amatørmessige strømforyningene fikk langt strekk med ledning hengende langs veggen. PLS var montert rett på murvegg. Dokumentasjon fikk vi etter 3 uker fikk vi standard dokumentasjon med autosignatur overlevert. Kan man som kunde kreve å få gjort om anlegget? Jeg ønsker f.eks at PLS for all del er montert i et støvtett skap osv.
Jeg ble sendt på en jobb (sette inn innmat i et eksisterende sikringsskap). En del av det elektriske anlegget i leiligheten var revet, så det var bare en kurs som ble byttet likt mot likt fra UZ til jfa. Hva skriver vi på samsvarserklæringen på det øvrige? Har ingen info om hvem som gjør den øvrige jobben.
Hei.
Er det noen som veit karakteristikkene for gamle skrusikringer?
10A: 1,9 x In
16A-25A: 1,75 x In
Hva med 35, 50 og 63?
Lasse
Noen som vet hvor man får tak i de?Tenker spesielt på I2
Jeg har avdekket en hobby"elektriker" som har installert ujordet stikkontakter beregnet et for 12V/48V i et hus med 230V anlegg.
Disse har jo hull for tykk og tynn pinne, og er ubrukelig da man ikke kan bruke 230V støpsel med to tykke pinner.
En annen og mer alvorlig ting er sikkerhet. Hvor stor er risikoen for alvorlige hendelser? Sånn med tanke på hvor fort jeg må reagere på å få elektriker til å fikse.
Hei! Lurer på installasjon av solcelle anleg.
Mange aktører på markedet. Noen reklamerer for anlegg en kan installere selv, men syvende å sist må en vel ha elektriker til å montere siste kabel til sikringskap. Er vel noe med forsikringa osv. Ser det dtår en må ha elektriker for å gå støtte av enova.
Kan en som elektriker gruppe L utføre denne jobben selv i eget hus? Noen som kjenner til?
Hei, elektrisk anlegg (230v) i russebuss som består av aggregat som strømkilde. Må denne installasjonen ha den samme dokumentasjonen som vanlig husinstallasjon? Tenker da på samsvarserklæring osv. Kan godt få en opplysning av hvordan regelverket som omgår elektrisk installasjon i buss er. Gjerne referert til normer og forskrifter.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.