Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1499
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9246
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 883
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 37
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 813
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 211
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 10
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Samsvarerklæring i egen bolig

Hei

jeg kjøpte en bolig uten dokumentasjon på deler av det elektriske anlegget. Planen er å installere inn litt ekstra diverse steder men også å gå igjennom hele det elektriske så eg vet alt er på stell.

er godt vant med dokumentasjon og slikt, MEN når eg skriver samsvarserklæring på egen bolig. Skal mitt navn stå som installatørvirksomhet da eller gjøres dette på en annen måte?

for de som måtte lure, ja eg har fagbrev gruppe .L og har holdt på med relevant arbeid de siste 5 årene.

Spurt ${formatDate(1649400107)}
Løst Løst
Dimensjonering av Kabel og sikring i 12V anlegg bobil

Hei!Hvordan dimensjonerer man kabel og sikring i et 12V anlegg i bobil?Gjelder samme utregning som bolig? På internett er det masse tabeller som angir kabelstørrelser utifra sikring, men de er alle forskjellige, så viste ikke helt hvilken jeg skulle gå ut ifra. Finnes det en standard tabell iht norske krav?Leser at si om du har en lyskrets på 10A så skal du gange denne med en sikkerhetsmargin på 1.25A da havner jeg på 12,5A. Stemmer dette? Og hvordan går man så fram får å finne riktig kabelstørrelse?

Spurt ${formatDate(1649232504)}
Løst Løst
Ex
Kan en transmitter i sikkersone ses på som en barriere for et temp.element i sone 2?

Hei,

Jeg har kommet over en case der en temp.transmitter (Rosemount 644) er montert i sikkersone. Temp.elementet der i mot står i sone 2. Det er montert en barriere mellom transmitteren og elementet. Transmitteren vil begrenser hva som leveres til elementet. Verdiene levert av transmitteren er sammenlignet med Atex verdiene til elementet under.

Kan jeg bruke transmitteren som barriere her, slik at jeg kan fjerne barrieren som står der i dag?

Element Transmitter

15V > 13,6V

20mA > 18mA

500mW > 61mW

0nF < 0,074nF

0nH < 100mH

Spurt ${formatDate(1649145277)}
Løst Løst
Energimontør VG3 teorieksamen

Hei skal ta teori eksamen energimontør og lurte på om noen hadde hatt mulighet til å sende meg noen besvarelser på tidligere eksamen?

Slik at jeg kan ha noe å sammenligne med i forhold til hvordan det skal se ut.

Gjerne både forbredelses del og eksamensdel. Er et pluss om det var en besvarelse som fikk god karakter men alt av svar funker.

Takk på forhånd.

Spurt ${formatDate(1649146571)}
Løst Løst
Dimensjonering av jordfeilautomat

230 v nett.

Jeg har i dag et sikringsskap i huset som har en jordfeilautomat Garo 32a 3p C-kar 30mA ut til sikringsskap i garasje. Der står det blant annet en ny jordfeilautomat Gewiss 32a C-kar 30 mA.

På denne 32a kursen i garasjen kobler jeg på en 7.5kW motor med 28.3a merkestrøm. Denne motoren står belastet ved oppstart men med en Schneider softstart i serie med kontaktor og motorvern. Direktestart på kontaktor.

Problemet mitt er at jordfeilbryter i huset slår ut etter at softstarteren når makstiden (?).

Oppstartstiden for motoren er muligens lang men er det normal oppførsel at 32a automaten som står «først» slår ut?

Slik jeg forstår det kan oppstartsstrømmen typisk være opptil 7x merkestrømmen. Dvs rundt 200a. C-kar tåler 5x i en viss tid. Så jeg ser at dette kan være på kanten selv med softstarter innkoplet.

Hva kan jeg gjøre gitt at det er en 6mm2 jordkabel ut i garasjen. Det utelukker vel 40a. Finnes det 32a d-kar i handel? Eller er det åpenbart at feilen ligger i jordfeilautomaten i huset?

Noen innspill fra ekspertene?

Spurt ${formatDate(1649172674)}
Løst Løst
Varmefolie Gjør det selv

Ser nå det har kommet en ny løsning fra Pergo. Det står at en kan legge det selv, men jeg kan ikke forstå at dette skal være lov.

Tidligere systemer jet har sett har vært ren plug and play. Faste størrelser på matter som kobles sammen med faste plugger.

Her skal man klippe i folien. Man skal teipe strømførende ender. Man skal passe på å legge platene korrekt. Plastfolie for dobbelisolert legges.

Alt dette mener jeg er for komplisert til at en privatperson skal utføre. For mye som har med strøm og beskyttelsestiltak.

Hva mener dere?

https://www.pergo.no/nb-no/quickheat-gulvvarme?gclid=CjwKCAjwi6WSBhA-EiwA6Niok_NrjolAt0HDicZnmKKsyhekTSiCgzl7X8MZJxsJ73V3-d5-vU6ThhoCHHYQAvD_BwE

Spurt ${formatDate(1649016504)}
Løst Løst
Automasjon
oppgave generator

Hei, trenger litt hjelp angående oppgave for nødgenerator, hva kan være feil her?

Du blir oppringt av den ene ETO-en som nettopp har kjørt en test på nødgeneratoren. Han kjørte asymmetrisk lastfordeling med 40 % belastning. Noen minutter inn i testen økte strømmen sterkt, og både vernet for stiger med prioritet 1 og generatoren tripper før han stopper generatoren. Når han starter den på tomgang ser han at spenningen ramper opp ut av skalaen på instrumentet, og han stopper generatoren igjen. ?Feilsøk sammen med ETO og beskriv mulige løsninger ut ifra vedlegg «nødgenerator

Spurt ${formatDate(1649093355)}
Løst Løst
Manglende verdier i tabell 5.6c

Har en oppgave hvor eg må bruke en 35mm2 aluminiumskabel som inntakskabel, men eg ser ingen verdi for Rfase i tabell 5.6c i MH. Derfor blir det vanskelig for meg å beregne Ik3pmaks. Er det en formel eg kan bruke for å finne rfase i denne type kabel?

Spurt ${formatDate(1648908512)}
Løst Løst
Startstrøm tar sikring av og til

Hei.

På jobb har vi en høytrykkspyler på en 3fase 16A jordfeilautomat med C karakteristikk.

Merkesteøm på høytrykkspyler er 14A.

Av og til går sikringen når vi starter høytrykkspyleren, gjerne flere ganger etter hverandre, noen ganger går det uten problem på første forsøk.

Det er ingen annen belastning på sikringen.

Så jeg lurer rett og slett på hva som gjør at dette bare skjer av og til?

Spurt ${formatDate(1648992520)}
Løst Løst
Verktøy fagprøven

Hei alle sammen. Jeg flyttet til Oslo og 5. mai starter jeg på fagprøven. Jeg er allerede ferdig med arbeidet i firmaet, og det er langt unna i Bergen. er det noen elektriker firmaer eller steder i oslo hvor jeg kan leie for en uke eurotester og fluke med drillen )

Spurt ${formatDate(1648730783)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.