Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1499 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9246 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 813 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 15 |
Hei har fagprøven akkurat no og føler meg ganske sikker på utregninger osv. En ting stusser eg litt med derimot, hvordan kan man utregne kortslutningstrømmen på et 3 fase utttak ved bruk av ik2pmin? Et eksempel på en utregning : 0.95 * 230 / 2 * 1.2 * (46 + 7.41 * 20) = 0,469. Ville eg gjort det samme for 3 fas stikkontakt eller ville eg for eks. byttet ut tallet 2 med 3? Takk på forhånd.
Kan man drive selvstendig som el-kontrollør uten å ha installatørpapir?
Hei!
har et lite problem som ingen vil ha noe ansvar for.
Case: Jeg skal termografere en tavle som det ikke er lov til å åpne dørene på når den er spenningsatt, derfor er tavlen utstyrt med krystall-se-glass slik at man kan termografere gjennom dette. eneste problemet er at tavlen har pleksiglass på baksiden igjen som termografikameraet ikke kan se i gjennom. Tavlen har ikke lov til å bli spenningssatt uten at pleksiglasset er på plass ifg. fabrikanten av tavlen, så her er det et problem ingen kan ta noen avgjørelse på.
Noen tips?
Hei!
Jeg lurer på hvordan dere tolker kravene til dobbel/forsterket isolasjon som eneste beskyttelsesmetode i motor/ventilasjonsanlegg næringsbygg. En motor er da ikke dobbeltisolert så hvorfor blir dette brukt som beskyttelsesmetode. Skjønner at det er mindre driftssikkert med jordfeilvern, men jeg ser ikke hvordan det er en annen måte å tilfredsstille kravene i NEK 400.
Ref. NEK 400:2018-4-410.3.3 og NEK 400:2018-4-412
Hei
Har som oppgave i fagprøve å rehabilitere styrestrømmen som forskyner et varmeanlegg inne i en fordeling.
Jeg forstår det slik at jeg kan argumentere for at dette er en maskin og at arbeidet her gjøres i følge NEK 60204, er jeg da trygg så lenge jeg har følgt alt der?
Det jeg lurer på er om jeg er nødt til å tilfredstille kravene til flere normer, jeg er litt usikker på om jeg blir stilt spørsmål i forbindelse med NEK 439 eller NEK 400 her?
Hei
Jeg har en Namur inngangskort fra Siemens med følgende data:
Sensor er plassert i IIA, T3, sone 1
Planen var å bruke C0=26microF og Lo=400mH
Jeg lurer på hvilken betydning det som står under "In addition" får og når det eventuelt skal benyttes i beregningene
Mvh Jørn
hei
jeg er student på høyksolen gjøvik
jeg har fått i oppgave å planlegge og utføre ny strømkabel mellom 2 trafostasjoner, jeg er vanlig elektriker og har ikke mye erfaring med høyspentanlegg. kablen skal ligge i bakken og det skal sendes 132kv ut.
er det noen her inne som kan fortelle litt om hva jeg burde ha med i oppgaven og er det noe spesielt jeg tenger å tenke på.
formel for spennigsfall?
takk for all hjelp.
Hei, lurer på om man kan spikre downlightkabel på vegg eller er det eit absolutt must at desse ligger i rør? Ser at produsentane skriv at dei skal ligge i rør, men vil det dermed sei at det er eit krav?
Hei, hvem har lov å legge og tilkoble kabel mellom utedel og innedel til en varmepumpe? Vet det er 99% som sier at utedel og innedel er en maskin tilsammen og at denne kabelen regnes som intern kabel, men utedel og innedel er 2 adskilte modeller og serie nr og har hvert sitt vare nr ved bestilling til fabrikk. Mange utedeler passer til flere modeller innedeler fra samme fabrikant. Kabelen er både strømtilførsel 230V og signalkabel mellom utedel og innedel (3 leder). Selv er jeg av oppfatning at denne kabelen er like mye installasjon for elektriker som tilførsel er til utedelen. Om det betyr noe, så er det en intern mindre sikring i utedel som er enpolt sikret på L fase for tilførsel til innedel.
Finnes det en egen norm, eller standard, for godkjenning av vernesko som skal brukes i tavlerom? I tilfelle hvilken norm gjelder da. Eller er det slik at alle vernesko i utgangspunktet er godkjent for bruk i tavlerom.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.