Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1499
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9247
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 883
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 37
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 813
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 211
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 10
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Vernesko

Finnes det en egen norm, eller standard, for godkjenning av vernesko som skal brukes i tavlerom? I tilfelle hvilken norm gjelder da. Eller er det slik at alle vernesko i utgangspunktet er godkjent for bruk i tavlerom.

Spurt ${formatDate(1648210507)}
Løst Løst
Forskrift om elektriske forsyningsanlegg (FEF)

Hei. Er det noen som vet regelverk for kortslutningsvern i stolpe på forsyning luftstrekk frem til leveringspunkt bolig i pedioden fra ca. 1970 frem til 1991?

Spurt ${formatDate(1647947792)}
Løst Løst
Automasjon
Lukket tank med nivåmåling

Hei, eg sitter med litt oppgaver som forberedelse til eksamen.

Flott om eg kunne fått noen forslag til løsning på denne oppgaven hvor mistanken er at nivåmålingen er feil.

Oppgaven seier:

- Hvordan gå frem for å finne ut av feilen med nivåmålingen

- Kompletter anlegget med alle symboler og signaler som hører til de forskjellige reguleringene.

- Vurder aktuelle måleprinsipper, og velg et måleprinsipp som passer de forskjellige reguleringene.

Ut fra tegning så er målingene med diff.trykk transmittere, og hvor reguleringen av nivået skjer med utløp i bunnen av tanken.

Takk for svar og din tid.

Mvh Øyvind

Spurt ${formatDate(1647987143)}
Løst Løst
Er spenningstesting å anse som arbeid på elektriske lavspenntanlegg?

Hei!

Vi er en bedrift uten faglig ansvarlig, og sjefen vår vil at vi skal feilsøke på maskiner og så ringe installatør for å rette feilen.

I den forbindelse lurte jeg på om spenningstesting er å anse som arbeid på elektriske lavspenntanlegg?

Spurt ${formatDate(1647606293)}
Løst Løst
Ex
EX/Atex

Er mye forskjellig merking på luftpumper og haskelpumper i forbindelse med godkjent ATEX merking

Luftstyrt utstyr som er Ex-merket, hvordan skal denne merkingen være? Må det være merket «ATEX» for å være ATEX godkjent? For jeg ser at IECEX og ATEX har en standard for merking av utstyr, men at det også finnes en egen ATEX merking.

Og da er jeg usikker på hva som gjelder for ATEX utstyr.

Har også funnet en Haskelpumpe, der jeg ikke kan finne noe sted for utjevning, Skal de pumpene utjevnes til jord?

Litt vanskelig å få forklart dette, men håper dere kan hjelpe til med å få en litt mer forståelse over hva som må til for at luftdrevne komponenter skal være ATEX godkjent og om alt atex skal være bonding og ha egen jording.

Spurt ${formatDate(1647939776)}
Løst Løst
Jord til stikk ifra innfelt metall kapsling

Hei. Gjelder jording.

Blokk ifra 70/80 tallet. 16.etasjer. Felles tavle i korridor. Hver leilighet har sin del av tavla. Moderne Eaton sikringer med jfb. Radiatorvarme. Jording på bad og kjøkken.

Spørsmålet:Jording til stikk i soverom og stue.

Kan man hente den ut ifra stål kapslingen som stikk står i? Når man måler god kontinuitet ifra tavle til boksen og hvis både RCD måling og Z-line måling er ok.

Isåfall hvor i regelverket står det at det ikke er lov å hente ut men at det må gå egen jordledning til tavle? Eller er man fritatt hvis man dokumenter at målinger innafor?

Og ja jeg skjønner at det beste er å trekke om, men vi på jobben lurer på om det er lov eller ei.

Takk for alle svar

Spurt ${formatDate(1647515801)}
Løst Løst
Betjeningshøyde sikringsskap

Ny bolig som bygges etter TEK 17. Pga. dårlig plass på teknisk rom er det vanskelig å plassere sikringsskap. Kunde ønsker å montere dette under ventilasjonsaggregat, men det blir da sittende relativt lavt, ca. 40cm UK skap. "God" tilgjengelighet i den grad det kan være da det står plassert under et aggregat, men ingen hindringer på sidene osv.

Er det noe i veien for å montere det så lavt dersom kunde godkjenner dette?

Spurt ${formatDate(1647536917)}
Løst Løst
Ex
Exe nipler i et Exp overtrykkskap.

Hei vi har et Exp.skap plassert i sone 2 som har en blanding av Exe nipler og uklasifiserte kabelnipler.Må vi ha Exe nipler i et Exp.skap for kabelinføring? eller er det nok med uklasifiserte kabelnipler med IP grad.

Spurt ${formatDate(1647594658)}
Løst Løst
Ex
Termisk beskyttelse av EX-e motorer

Hei.

Er det krav om temperaturovervåkning av EX-e motorer (thermistorer). Syns NEK 420 §11.3 er litt uklar. Er det slik at hvis vernet kobler ut basert på algoritme før Te-tiden nås, så trenger man ikke å benytte thermistorene i motoren. Eller er det ett absolutt krav til temeperaturovervåkning/thermistor ref §11.3.2?

På forhånd takk!

Spurt ${formatDate(1647424431)}
Løst Løst
FEK §3 og Maskinbygging

Hei!

Om en skal bygge maskiner for salg, eller spesialbygge en maskin etter en kundes ønsker, må en være registrert som elektroforetak? Og da ha FA som tilfredstiller et av kravene i FEK §7?

For info så har jeg 3 år med erfaring som automatiker, og går nå på teknisk fagskole.

Spurt ${formatDate(1647509795)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.