Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1499 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9247 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 813 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 15 |
Jeg har et sikringsskap med automatsikringer fra GE DPCA 100, jeg trenger flere kurser, min elektriker sier at alle sikringene i skapet må være like, dvs komme fra samme leverandør/merke? Må jeg bytte alle sikringene i skapet?
Så vidt jeg har skjønt så er GE DPCA100 en sikringstype som ikke lenger selges (mine ble installert i 2015)
Hei
Har er spørsmål om tavle nisje. i et forsamlings lokal på et kontor står det ei tavle. Det vil si inne på kontoret så er det en ny dør inn til en nisje. Denne døren er merket med B60. Nisjen er laget av betong og gips. Inne i nisjen står det ei tavle ramme som er helt åpen bak,topp, bunn og sider. Det er montert avdekning i front for usakkyndig betjening. I toppen av nisjen så er det hull rett opp i taket/himlingen. K-rør og kabler hanger ned og er fersket i tippen av tavle rammen.
Så kommer spørsmålet. Er det IP krav eller branntetting krav i toppen av tavle Nisjen? Eventuelt hva må det tettes med?
Det står en røykvarsler festet i toppen av tavle rammen, utgjør det noe forskjell?
Fikk et spørsmål på kavlifiserende prøve til installatøren.
Hva er minste tillatte tverrsnitt på separat forlat PEN leder?
(mener å huske alternativene var, dog usikker)
- 6mm2 cu
- 10mm2 cu/16mm2 al
- 16mm2 cu/25mm2 al
Var ikke klar over at en hadde lov å legge PEN-leder separat. Sliter også med å finne noe om dette.
Noen som kan referere til et sted dette er nevnt?
Jeg har fullført elektrikerutdanning i utlandet men mangler minimum ett års praksis i landet jeg tok utdanning i etter endt utdanning. Flyttet til Norge før det og derav rakk jeg ikke det. Hva skal til for å tillfredsstille kravene i DSB der det står at man må ha minimum ett års praksis etter endt utdanning og det må ikke være i Norge? Betyr det at jeg må flytte tilbake for å jobbe inn resterende ca 10 måneder? Må jeg jobbe som lærling en tid?
Hei
Vi har et prosjekt med omsorgsboliger hvor 10 målere (nettmålere) for boliger plasseres i bygningens hovedfordeling. Dette er iht. NEK399, metode B.
Det skal senere muligens bygge et frittstående bygg med x antall boenheter. Jeg mener da målere (nettmålere) for det nye frittstående bygget må plasseres i "Hovedfordelingen"(underfordelingen) i det frittstående bygget. Men NEK399 ser ikke ut til å si noe om dette.
Noen som har noen meninger her som kan løse litt opp i dette?
Hei jeg hadde fagprøve for ca. 3 måndersiden og skal ta den opp igjen om en uke, men har enda noen spørsmål til det jeg gjorde feil/ som ble diskutert.
dette er TN-C-S anlegg bolig med stue, bad, bod.
fikk feil på å ha trukket CAT6A i stedet for CAT6utp, i følge sensor er det ikke krav til ekstra skjerming i bolig og fikk feil på dette?
utestikk som var plassert vegg i vegg med stue, burde vært gått på samme kurs som bod if. sensor? er det også krav til mansjett på plasfoliet, i tillegg til TEK7 rundt hull til rør?
vvb har egen kurs direkte koblet allpolig brudd, if. sensor kan man ha stikk til vvb på næringsbygg? (vet ikke hvorfor dette ble diskutert på en boligoppgave)
på bad (3,8mm2) lys over speil, var opp ned (greit nok), men if. sensor gjelder ikke stikk på lys som et uttak if. NEK400 standaren?
dette er jeg ganske sikker på jeg har feil, men da jeg varmekabel valgte jeg å ha avstand til vaskemaskin, med tanke på brent varmekabel, men står det noe i normen om dette. er det krav til at vaskemaskiner må være en viss høyde over gulv?
i fordelingstavle fikk jeg feil på plassering av kombivern øverst i venstre hjørne, da jeg skulle plassert det nederst høyre hjørne ved siden av AMS felt?
det var flere grunner enn dette til at jeg strøk, skal det være sagt.
Hei, er det noen karv til høyden til en 230V lysskinne til eks. utstillinger, med tanke på at hvem som helst kan stikke fingern oppi der? kan de direktekobles eller må det være støpsel?
Hei
Driver på med fagprøven nå, som er å renovere/bytte ut anlegget i et hus fra starten av 70-tallet. En av oppgavene er å bytte ut innmaten i fordelingen fra gamle skrusikringer til nye kombivern. Skal bytte ut flere av tilførslene til nye kabler, men ikke alle. Den gamle typen kabel som er brukt stort sett overalt i huset fra før av er av varianten som har mindre tverrsnitt på jordleder enn faselederne.
Jeg vet at normene ikke har tilbakevirkende kraft, og at det er uforsvarlig å kreve at alle kurser byttes ut når jeg bytter innmat i skapet. Lurer egentlig bare på om det er noen vurderinger eller begrunnelser som kan tas med for å oppnå et tryggest mulig anlegg. Kan f.eks formelen i NEK400-543.1.2 brukes?
Takk for svar :)
Hei, skal legge enledere mellom en trafo og hovedtavle, avstand ca 10 meter. Samme bygg, men ulike rom.
Hvilken dimensjon må medfølgende jording ha? Må denne være minst halvparten av faseleder (beskyttelsesleder) , eller blir denne å regne kun som en utjevningsforbindelse?
Hei,
Etter at medlemmer av Prøvenemda har blitt byttet ut har det dukket opp noen nye tema som våre lærlinger ikke har vært berørt av tidligere:
1. Prøvenemda har vært opptatt av at spindel og arm fra positioner skal tildekkes for berøring (HMS). De sier at det finnes deler å få kjøpt til dette, som tilbehør til ventilen. Har aldri hørt om dette tidligere, og ikke finner jeg egnet utstyr å kjøpe til dette. Er det et krav om dette? Hvor kan man finne det?
2. Prøvenemda henviser til at ved bruk av nødstopp skal trykkluft stenges og prosessanleggets pneumatiske rør skal blødes ut. Her igjen skal det finnes komplett utstyr som tar seg av dette. Hva heter slikt utstyr, hva søker jeg etter om jeg ønsker å kjøpe noe slikt.
3. Prøvenemda henviser til forskrift for pneumatiske anlegg og at man skal kurses i dette. Også nytt for meg, hva heter forskrift og hvilke kurs omhandler dette?
Håper noen kan belyse noen av mine spørsmål så vi får fulgt opp dette på best mulig måte.
Mvh Rune
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.