Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1499 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9247 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 813 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 15 |
Det er ingenting i veien for at man kan bruke RKK forlagt A2 som stigeledning til en underfordeling? Legger da en 6mm2 jording i tillegg.
Hei jeg trenger å nusse opp i et par ting angående krav til utjevning av fordeler skap :)
TN-nett
Generell installasjon
Ra = mer en bra nok
jfa på alle kurser
Jeg har en god del vann fordelingskap, noen av dem har aktuatorer som behøver 24V AC drift og 0-10VDC styring/regulering. Med andre ord; spenninga er ikke over 50V. Men jeg har valgt og trekke ned en 6mm2 CU for å utjevne skapet. Er dette egentlig vits ( om man bare tenker helt regulativt ) - Til info så er det ikke andre spenningsførende deler i en god radius rundt disse vvs skapene. Takk for alle svar :)
Hei,
Kanskje ikke så forskriftsrelatert.
Har forsøkt å finne ut om en jordfeilbryter i et IT-nett virker uten jord, men finner ikke noe på nettet og ender opp med å spørre her.
Når jeg mener uten jord så mener jeg uten jordelektrode i installasjonen, en hytte et stykke borte fra trafo.
Vil testknapp da fungere?
Heisann, Hva er korteste vei for å bli godkjent automatiker/elektriker? Har erfaring fra tidligere og gikk elektro 1. året på Videregående skole, men tok fagbrev i produksjonstekniker faget, men kunne gjerne tenke meg å ha muligheten til å jobbe med mer tekniske ting, Noe "snarvei" uten å måtte gå lærlingtid og evt skole på ny? Har jobbet som Automatiker, så jeg har erfaringen til å bestå en evt "test"
Hei, hørte fra en selger ved grossisten at det er bare lov å montere dobbelisolert panelovn i bad? Stemmer det? Vil jo tro at det er greit så lenge det den har nok god ip-grad. Anlegget er ikke jodret hvis der har noe å si.
Hei, er det noen som har en viss veiledning for begynnerlønn for en elektroinstallatør?
Det er selvfølgelig ekstrem kontrast i forskjellige fagfelt og firmastørrelser men la oss si en fersk servicebedrift med type mindre en 5 montører.
Eneste veiledende informasjon er en gammel tråd på forumet som startet i 2009.
Alt innspill settes sterkt pris på! :)
-Hilsen montør med en drøm
Hei.
Sier forskiftenen noe om at det ikke er lov til å legge følerrøret over starten på vk. Ser at lærlingen min har stipset føler røret over vk.
Vil dette komme i konflikt med noe?
De har allerede støypt, heldigvis støypte de mer enn 25 mm.
Hei, jeg skal teoretisk beregne kabel og vern til en maskin. Nettet er TN 3fas 400V og 1fas 230V som et vanlig TN nett er.
Noen komponenter bruker 1fas, blant annet powersupply og 2 frekvensomformere.Andre komponenter bruker 3fas, som robot-kontrolleren
Hvordan bør man gå frem for å beregne belastningstrømmen Ib når noe av strømmen beveger seg gjennom N og fase, og noe av strømmen beveger seg gjennom 3fase?
Jeg har datablad på de fleste komponentene og antar at det bare er å legge sammen belastningene og brukke dette som Ib, men jeg føler det blir feil med tanke på N leder og fase ledere er lastet litt forskjellig. Jeg finner ikke noe om dette på nett så prøver lykken på å spørre her :)
Noen som har erfaring med å bytte ut konvensjonelle lysrør med led i ex-armaturer?
Kan det komme i konflikt med ex-godkjenningen?
hei. Har jobbet natt noen dager nå Alene med en putebilsjåfør. jobben har dreid seg om å bytte ut Veilys armaturer i fra lift. dette fører til at jeg må opp i mellom spenning satt blank tråd, å ex der det ikke er endesmokk eller att det er skader på Exe. jeg mener jobbing på denne måten ikke er i henhold til forskriften. siden mann nummer to ikke har hatt FSE kurs eller har annen kjennskap til faget.
har nevnt for driftslederen som har sendt meg på dette om at dette mener jeg ikke er helt lov. å får bare til svar at det er for dumt å ha to mann på jobbing i tremaster. og dette har de gjort i alle år. har sendt mail til bedriftens AMU om saken. de skal ha møte på tirsdag å er spent på om saken blir tatt opp der. hva tenker dere om dette?
Med vennlig hilsenEirik
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.