Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1499 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9247 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 813 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 15 |
hei alle sammen, jeg fant en oppgave fra tidligere eksamen. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal tegne. "Tegne skjema for 3-fas vifte med start/stopp vha kontaktor 1,2A.
det eneste jeg vet er jeg trenger en kontaktor modulær som enten plasseres i ett kapslingsskap ved viften eller evt i sikringsskap.
og jeg forstår ikke om en separat stopp og start er nødvendig for å kobles til eller ikke og hva jeg trenger av materialet.
jeg ser på skjemaene for hovedstrøm for asynkronmotor med start og stopp.
men jeg forstår ikke hvordan jeg bruker det når det kommer til ventilasjon
kan noen tegne et skjema for dette?
Når beboer skal skifte ut bereder som er koblet i eksisterende stikk er det ikke krav til å skifte ut denne til fast bryter (selv om det er er lurt mtp varmgang).
Mange rørleggere sier til kunder at dette er krav, men en endrer ikke det elektriske anlegget,
Har DSB kommet med noen uttalelse her?
Ser at der er synlig ledere (pn 2,5) i ekomskapet, er det greit? Anlegget er fra 2014. Er ikke det krav om ip2x i sikringskap, da skal ikke ledere være synlige regner jeg med?
Ved skifte av nettsystem fra IT-nett til TN-nett i eldre leilighet så er enkelte eldre kurser fremført uten jord ref nek 410.3.6 ikke ledende omgivelser.
Vil en oppgradering av fordeling til tn-nett medføre at ledningsanlegget i leilighet må oppgraderes for å tilfredsstille "nye" krav ref 410.3.6 eller vil denne beskyttelses metoden kunne videreføres?
I vårt borettslag ble det ifm. en ombyggingsjobb flyttet stigekabler, som normalt gikk fra en tavle i kjeller, via rør i betong, og ut til sikringskap. Kablene går nå i en hvit kanal i tak i en rømningskorridor.
Er dette iht. regelverk? Hva skjer om det oppstår brann og dette raser ned?
Elektriker som har vært involvert i oppdraget sier at dette var eneste mulige føringsvei. Men kunne dette vært løst annerledes? Meisle ut betong, eller montere kabelbru?
Hei
Skal skifte Viking inntak. Inntak med jordkabel i IT nett. Inntak er jordet gjennom med E-verkets kabel.
Ny inntaksboks må være godkjent. Hva er kravet til denne og hvilken norm gjelder? Kan kapsling med dør brukes. Eventuelt plastutførelse?
Hvilke krav må oppfylles for å utelukke utjevningforbindelse/jording mellom inntak og sikringstavle. Denne står i annen etasje. Forbindelse mellom inntak og tavle er dobbeltisolert PN i samme rør. Ikke plass til jording i røret.
Hei
Håper denne kan stå her.
Hva tjener folk i lønn, dere som har fagbrev og fagskule, slik som meg. Har fagbrev gr.l og fagskole elkraft.
Personlig jobber jeg som elektriker/servicemontør (sjølvstendig elektriker, med egen kundemasse, er saksbehandler på egne jobber osv). Har ca 650 000 kr i året (fastlønn).
Håper på litt flere eksempel.
Takk
Hei
Jeg ser i IEC 60079-25: 2020 følgende:
12.7.3 Output Parameter adjustments for Level of ProtectionWhere equipment of Level of Protection "ia" or "ib" is used in a system requiring a Level of Protection "ic", the change of safety factor from 1,5 to 1,0 may be conservatively applied by multiplying the intrinsic safety output parameters of C0 , L0 and Laf R0 by two.Beregningen er for felttustyr med relativt høye verdier for C og L, og det er lange kabellengder.
Skille er gammelt (kan ikke byttes) og med lave verdier for C og L, dette betyr at beregningen feiler. Skillet har kun verider for gassgruppe IIC.
Ut i fra 12.7.3 i IEC 60079-25, kan jeg doble verdiene for skillet ?
mvh Terje
Jeg planlegger et solcelleanlegg basert på Solaredge invertere og Optimizere. Det er snakk om et anlegg med to strenger på tilsammen 13kWp og det er ca 15m fra DC kabler går inn i bygningen og til inverteren. (ikke mulig med kortere vei). Dette utstyret har det de kaller «SafeDC» sikkerhetsfunksjon som gjør at optimizerne automatisk reduserer spenningen på solcellestrengen til 1V per modul (SELV) ved følgende scenarioer:
*AC strømmen forsvinner
*Det detekteres lysbuer i strengen
*Det detekteres høy temperatur i minst en optimizer
*Manuell aktivering av bryter ved inverter
Denne løsningen er sertifisert som DC disconnector iht IEC/EN 60947-1 og -3.
Mens man i tradisjonelle, eksterne diskonnektorlølsninger sitter igjen med spenningssatt streng mellom solpaneler og diskonnektor, så gjør denne løsningen at hele solcelleanlegget blir spenningsløst (dvs, reduseres under SELV nivå )
Så da er jo spørsmålet om dette er lovlig i Norge?
Kravene til DC bryter på solcelleanlegg har to formål slik jeg forstår regelverket:
Formål 1)
Sikre trygg bekjempelse av brann. Brannvesenet vil alltid koble fra det elektriske anlegget før slokkeinnsatsen begynner, men ved solcelleanlegg så kan DC siden forbli spenningsløs selv om man kobler fra strømmen til bygningen. Kravene i 712C skal derfor sikre at DC kretsene inne i bygningen kan gjøres spenningsløse de også.
Ift 712C antar jeg at det er kravene i 400-5-53 537.2 og tillegg 52l som setter kravene til utførelse av frakoblingen og utstyret. Igjen viser denne til 60947-3 og jeg klarer ikke å finne noen krav i 537.2 som ikke tilfredsstilles av «SafeDC» funksjonen til SolarEdge.
Formål 2)
Krav om frakobling på både AC og DC siden av solcelleomformeren for å kunne drive trygt vedlikehold på selve omformeren. Disse kravene finnes i 712.537.2 med underpunkter. Kort sagt skal bryteren kunne bryte last og være iht EN 60947-3. Iom at «SafeDC» funksjonen er sertifisert iht 60947-3 så vurderer jeg det dithen at 712.537.2 ikke krever en ekstra, ekstern frakoblingsmulighet. Imidlertid spesifiseres det også at lastskillebryteren «skal ha uavhengige manuelle betjeningsorganer.» Her er jeg litt usikker på hva som menes. I mitt case er det bare en bryter som kobler fra alle solcellemoduler/strenger.
Så spørsmålet er: Er det noen som ser noe feil i mitt resonnement og dermed argumenter som krever ekstern Dc bryter?
NEK 400 712C.2.2 sier:
Hvor DC-kabler føres inn i bygningen skal det anordnes med utstyr for frakobling slik at DC-kabler som føres inne i bygningen kan frakobles solcellemodulene.Frakoblingsutstyret skal:? automatisk aktiveres ved bortfall av AC-spenning på solcelleomformeren, eller? aktiveres ved betjening av en bryter montert lett tilgjengelig for brannmannskaper, fortrinnsvis ved hovedangrepsvei ved branninnsats
Hvordan løses disse to kravene til frakoblingsutstyret typisk hvis man har et tradisjonelt anlegg med 2 solcellestrenger som går inn til hver sin MPPT inngang på inverteren? La oss si at inverteren må stå 15m innenfor punktet der DC kabler føres inn i bygningen. Jeg ser også for meg et hus med flatt tak og utkraget parapet hvilket gjør at DC kabler ideelt skal føres inn i huset gjennom egnet gjennomføring i taktekkingen og ikke rundt parapeten og igjennom vegg (ville blitt fryktelig stygt).
Slik jeg forstår det er det vanlig med manuell DC lastskillebryter der DC kablene går inn i bygningen. Betjeningen av denne gjøres ved å manuelt vri om på betjeningsorganet. Mao vil den ikke aktiveres automatisk ved bortfall av AC spenning. Man står da igjen med at bryter må være lett tilgjengelig for brannmannskaper. Jeg antar da at DC kabler må føres utvendig på bygningen ned til et sted hvor det kan betjenes og at kablene deretter går inn i veggen og til omformeren.
Mao kan ikke bryter sitte på taket og kablene gå inn gjennom vanntett innføring gjennom takflaten? Korrekt?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.