Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1499 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9247 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 813 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 15 |
Er det noen lov om tilgang til gjeldende standarder og normer for arbeidstakere?
Altså, jeg jobber i et elektrofirma innenfor gass- og oljebransjen for tiden. Jeg ønsker å kunne sette meg inn i gjeldende normer og standarder som bl.a NORSOK, NEK 410 og NK 18. Er bedriften pliktig i å ha disse tilgjengelige for alle arbeidstakere og i så fall på hvilken måte?
Bedriften har adresse på vestlandet og pga. primært reiseoppdrag, så bor mange ansatte langs hele Norge. Hvordan kan bedriften i så fall tilby tilgang til alle på en hensiktsmessig måte?
Hilsen ivrig "evig lærling"
Hei
I IEC 61439-1 Annex E.2 er det gitt eksempler på hvordan RDF kan oppgis for hele tavlen (eksempel 1).
I tabell E.1 for eksempel 1 er det oppgitt at strømmen for C3 bryteren er 55 A. Dette utgjør en RDF på IB/Inc = 55/190 = 0,29 og ikke 0,68. Kan dere forklare hvorfor det er slik og hva betyr NOTE A "balance current to load incoming to its rated current" i tabell E.1?
Bryter C2 har en RDF = 129/190 = 0,68, denne er OK
Bryter C1, C4 og C5 er IB = 0, dermed er RDF = 0? Korrekt?
Hvis en tar summen av IB og deler på summen av Inc får en RDF på: 129+55/(2*190) = 0,48 og ikke 0,68
På seksjon B og D beregner jeg 0,68 på seksjon B og D.
Kan dere forklare hvorfor RDF ikke er 0,68 for seksjon C og hvordan en da kan si at RDF = 0,68 gjelder hele tavlen?
Hei,
I NEK 400 blir det ofte referert til NEK EN xxxxx
F.eks s. 39 200.234 Sikkerhetsbryter refereres det til NEK EN 50110-1 i Veiledning 1.
Hvordan finner jeg denne referansen? Hvor kan jeg lese NEK EN 50110-1??
Er dette en egen norm som ikke er inkludert i NEK 400?
Hei, hvordan vil det være da man måler kontinuitet på en kurs der det er blandet tverrsnitt? sikringen er en 13ampere, tilførsel er 1,5mm2 til første punkt Og deretter 2,5 videre i stue. Det er ca 45meter fra skap til siste punkt på stuekurs
FSE forskriften gjelder ikke for d)Elektroniske telekommunikasjons- og informasjonssystemer som ikke kun er etablert for og brukt til drift av elektriske forsyningsanlegg.
Vi bygger styreskap for sensorsystemer 12-48V, der 220V kun kobles til strømforsyning/spenningsomformer.
Er vi da unntatt FSE forskriften?
Hei,
Har søkt og lest flere tråder om samme tema på forumet, men klarer ikke helt å få svar.
Ved nedtrapping av tverrsnitt i tavle, f.eks. om man går ut fra distribusjonsblokk til enkelte motorvern og lignende som bare har plass til 2,5mm2, er det egentlig OK å tre kortslutningssikker strømpe over RK / kortslutningssikre enledere / radox e.l., eller må man egentlig opp med en gruppesikring, mate med 10mm2+.? I dette eksempelet er inntaket 250A.
Har lest tidligere i en tråd at dette kan være OK, sålenge det dokumenteres om at en driftsstans vil få alvorlige konsekvenser.
Men ellers er ikke dette OK, ettersom automaten/motorvernet som står etter her, er ikke kortslutningssikker, så en eventuell kortslutning vil dra med seg den 2,5mm2 som er forankoblet uansett.
Til indirekte måling med måletrafoer fra inntak til automat foran måleromkobler har jeg tidligere blitt fortalt at den 1,5mm2 RK'en som ligger i kortslutningsstrømpen er ment å brenne av under en kortslutning, men dette blir da svidd av inne i strømpen og er OK.
Er jeg inne på noe?
Vi skal bruke en frekvensomformer i sikker sone og motor i Ex sone (litt usikker på om det blir sone 1 eller 2). Etter det jeg har skjønt må drive og motor type testes sammen for dette formålet.
Stemmer det at det må være en test med en rapport/sertifikat vi må vise til for at dette skal bli godkjent?
Hvor er det jeg finner dette kravet?
Er det likt for både ATEX og IECEx?
Hei
Har en installasjonstester som har mulighet til å teste overspenningsvern.
Ser i NEK 400 (5 - 524.4) at tennnspenning skal være minst 350V, hva betyr dette for denne testen? Vetyr det at overspenningsvernet er ok hvis det legger ut på en spenning over 350V, når er det eventuelt ikke ok?
Det er en ting jeg stusser over når innleide elektrikker firmaer utfører jobber og de overleverer samsvarserklæring og sluttkontroll. Det er krysset av for at det er fulgt visse normer og forskrifter, men når tar en stikkprøve og spør dem om hvilken forskrift og norm de bruke på en spesifikk jobb gliser de bare fra øre til øre akkurat som om de godt vet at kryssene de har satt bare er svada.
Men til dere proffesjonelle som er på dette forumet, når dere er ute på anlegg og utfører oppdrag, bruker dere f.eks montørhåndbok for gjeldende jobbtype, NEK 400 eller annet informativt underlag underveis? eller er blir jobben bare sett på som et mekanisk arbeide som "går av seg selv" på erfaring?
Hei
har en case hvor vår kunde har kjøpt inn diverse tavler (styringer og fordelinger) til et automasjonsanlegg ombord på et mindre fartøy. Elektromontasjen er gjort av en annen part i utlandet. Vi skal nå godkjenne dette anlegget og har fått samsvarserklæring på tavlene fra systemleverandør og fra installatør i utlandet.
når det gjelder samsvarserklæringen fra systemleverandøren, står det kun at utstyret er konform med diverse eu direktiv (emc, lavspenning, maskin osv). Er dette nok, eller burde det stå hvilke forskrifter/normer som er benyttet for å tilfredsstille direktivene?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.