Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1506 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9288 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 816 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 16 |
Hei jeg har noen spørsmål i forbindelse med eex soner og kjøretøy , hvilke regelverk er gjeldende for en drivstoff tankbil , som er utstyrt med sonekart for bilen fra produsent , som forteller meg at et påbygg på kjøretøyet er sone 1 , bilen er utstyrt med 24V DC, hvilke regelverk er gjeldende for påbygget NEK - ADR- Kjøretøy forskrift ? , det er utstyr som får tilført 24V DC i sonen ?
og spørsmål 2 , er det alltid krav til "gravering" preging , merking av Eex nippler/cable glands eller finnes det leverandører som har godkjennings dokumentasjon på umerkede gjennomføringer /cable glands ?
Riggen mangler eller har en del uleslige ex skilt på diverse utstyr. Vi kan spore sertifikat nr, produsent, type og beskyttelse merking i vår ex vedlikeholds system Inspektio.
Alt ex utstyr har fått montert en RF ID brikke hvor denne informasjonen skannes.
Dersom jeg leser NEK420A eller IEC 60079-0 29.3 i forhold til EX merking, skal også serie nr være med, dette nr har vi dessverre ikke logget i alle tilfeller.
Vi har pr nå en punch i fra havtil på manglende ex merking på utstyr.
Er vi i henhold dersom vi produserer nye skilt med følgende info:
Sertifikat nr, ex beskyttelse, fabrikat og type betegnelse uten serie nr.
Installasjon av nivåbryter.
Området instrumentet skal installeres i er ATEX Sone 1, Gassgruppe IIB, Temperaturklasse T3.
Prosesstemperatur er 240°C.
I henhold til vedlagt tabell, får instrumentet temperaturklasse T2. Det finnes ingen andre leverandører/modeller med T3 klassifisering ved denne prosesstemperaturen, som møter andre nødvendige krav (SIL 3).
Hvordan kan dette løses? En tanke er å isolere/dekke til instrumentets overflate, og verifisere overflatetemperatur <200°C etter anlegget er satt tilbake i drift, men er usikker til hvilke krav som stilles til dokumentasjon/sertifisering ved en slik løsning.
Ny installasjon(strømtilkobling) i en eksisterende hytte/hus som ikke har hatt strøm tidligere.
Jeg skjønner at nåværende norm følges på nye kurser, men skal ny norm "praktiseres" i hele bygget? F.eks bolignormen: antall stikk pr. kvm, etc..
Er utstyr merket med gass klasse IIB+H2 tilsvarende beskyttet som gass klasse IIC? Evt. hva er forskjellen?
Jeg vurderer å bli EKOM-installatør da han ene som er det i firmaet jeg jobber i snart skal ut i pensjon. Hva kan man forvente i lønnstillegg og er det sann at det bare kan være en som er EKOM-installatør pr firma?
Takk
Har installert ny komfyrløsning med separat induksjonstopp og stekeovn. Den gamle løsningen hadde en strømtilførsel 2 x 4 kvadrat + jord og 20 A sikring. Fra sikringsskap til der induksjonstopp og stekeovn er plassert er det 8 meter K-rør 20 mm trukket i gulv/etasjeskille. Er det en akseptabel løsning å gjøre følgende: Trekke 3 x 6 kvadrat (inkludert jord) og 2 x 4 kvadrat i dette røret (får plass) og så sikre disse med ABB jordfeilautomat med I2-verdi 1,2 på henholdsvis 25 og 16 A, evt. 20 og 16 A. Kursene får felles jord - bruker g/g 6 kvadrat til dette.
Hei,
Er det mulig å bruke fastmontert gummikabel fra rekkeklemmer i fordeling på landsiden, med hun-plugg i andre enden som plugges inn i inntak ombord?
Iht. IEC/PAS 80005-3:2014 ser jeg at det mest tradisjonelle er å ha uttakk og inntak i hver ende av kabel, men for denne installasjonen er dette ugunstig pga. kabelforlegning.
Dette gjelder for et landstrømsanlegg for skip >50m og >500BRT.
Vi er noen i klassen som er uenige om hva som er definisjonen på faser. Jeg mener at et tog kun har 1 fase. Toget får strøm fra ledningen over toget=1 fas. I huset får eks. lyset strøm fra 2 ledninger=2 fas. En motor får strøm fra 3 ledninger=3 fas. Hjelp meg å overbevise tullingene i klassen.
Er på jakt etter en 3-fase til 1-fase converter, noen som vet om firma som selger slike? Grunnen til at jeg ser etter en slik enhet er at jeg har en varmeinstallasjon på 6kW som går på en fase og det gir en veldig skjev belastning på nettet til hytta som bare er utstyrt med 3x20A hovedsikringer som går til masse annet 1-fase utstyr. Så hvis jeg hadde klart å fordele 6 kW på 3 faser på det utstyret jeg har hadde det vært topp
PS ingen mulighet for stjerne/trekantkobling på 6 kW varmeelementet...
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.