Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Automasjon
Potensialfritt signal, kontaktor

Hei!

Hva er en potensialfri utgang på en kontaktor?

på forhånd takk for svar! :)

Spurt ${formatDate(1584484159)}
Løst Løst
Ex
Pakning

Er det spesielle krav til bruk av materiale i en gummilist til døren på et skap som står med overtrykk (med nitrogengass) inne i et ex-område? Må det f.eks. være antistatisk e.l.?

Spurt ${formatDate(1584534338)}
Løst Løst
Automasjon
motorvernbryter og effektbryter

Hei. Hvorfor kalles en motorvernbryter også effektbryter?

Hva innebærer også termisk og mekanisk dimensjonering?

Takk for svar

Spurt ${formatDate(1584534872)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Forskrifter ved egenprodusert testutstyr

Hei

Pga enklere og raskere måling/testing og mindre rot så er det et ønske å lage en boks som inneholder motstander og brytere for simulering og testing av installert utstyr.

Regner med at dette går under Forskrift om elektrisk utstyr, selv om denne ikke skal selges eller markedsføres, men kun brukes av oss til våre tester. Ref §1 "Forskriften gjelder for elektrisk utstyr som produseres, importeres, markedsføres eller brukes i Norge..."

1. Utstyret er beregnet til bruk på 24VDC, og gjelder da ifølge §19 ikke under kap. III, så den må bare oppfylle §10, stemmer dette?2. Hvilke krav gjelder da for sikkerheten ved dette utsyret mtp materialvalg osv? Må utstyret være i full plast uten berørbart metall, eller kan den være lagd i en mer solid alu-boks?3. Må det være utført i noe spesiell isolasjonsklasse? Hvor finner man i tilfelle beskrivelser på hvilken klasse, og hvordan man oppfyller klassen?4. Eller går egenprodusert utstyr til internt bruk ikke under denne forskriften i det hele tatt?

Takker for svar

Spurt ${formatDate(1584367711)}
Løst Løst
Dobbel lader elbil

Er det lov med dobbellader til elbil? Regner med at denne laderen må da ha 2 overbelastningsvern og 2 jordfeilbryter type B integrert for uttakene. Og risikovurdere laststyring...

Nek 400:2018- 722.305.101 sier jo egen forbrukerkurs og 722.530.4.101 sier jo at overbelastningsvernet kan være integrert i laderen. Samt at 722.533.101 sier at et ladeutstyr kan ha flere tilkoblingspunkter..

Spurt ${formatDate(1584438239)}
Løst Løst
Permittering faglig ansvarlig

Hei

Jobber i et selskap som vurderer og delvis permittere faglig ansvarlig. Er det anledning til dette da det er elektrikere på jobb som normalt?

Spurt ${formatDate(1584455944)}
Løst Løst
Elektrisk støy
Potensialforskjeld mellom vann og avløp

Hei, jeg har følgende problem hos en kunde og lurer på om noen her inne har løsningsforslag. Det gjelder et hus kanskje fra 80 tallet som er forsynt fra IT-nett.

Mellom vannrør og avløp (sluk rist og metallsluk i vask) måler jeg 55v, det gjelder flere plasser i boligen. Dersom alle kurssikringene er avslått men hovedsikring på er feilen der. Feilen var der i ca en time mens jeg var der før den forsvant. potensielle feilkilder jeg ser for meg er solcelle på hus og garasjetak på egne kurser, og vannpumpe som forsynes fra nabo (fikk ikke tilgang til den mens jeg var der). Lite trolig at vannpumpen ville være i drift så lenge. Altså at den lå inne en time sammenhengende slik som feilen varte.

Avløpet burde også blitt utjevnet men finner ingen gode løsninger på det heller, det er kun plastrør under vasker som har tilkomst. Utvendig avløp er ikke tilgjengelig.

Spurt ${formatDate(1584083562)}
Løst Løst
Ex
Hjelp til tolkning av IEC 60079-11:2011 kapittel 6.5

Dersom ett instrument har flere uavhengige galvanisk skilte egensikre kretser og disse blir driftet fra forskjellige barrierer så må må jo kabelen mellom instrumentet/barrierer ha skjermede par. Om en kunde ønsker at det skal montere på en kort kabelstubb med en konnektor på dette instrumentet så må jo man sørge for at separasjonsavstanden gjennom hele lengden blir ivaretatt. Slik jeg tolker kapittel 6.5 (Figur 5) i IEC 60079-11:2011 så må man også sørge for at denne konnektoren er konstrurert slik at pinnene/hylsene i dette konnektorsettet må ha minimum 3 uavhengige kontaktpunkt for egensikker jord dersom dette er Ex ia utstyr korrekt? Betyr det at konnektorer som har en hylse (360 grader) med trang passform som blir tredd innpå pinnen ikke er tilstrekkelig for dette formålet?Mvh,

Eric

Spurt ${formatDate(1583829598)}
Løst Løst
Krav til utforingsringer

Hei.

Er det noe krav til å bruke utforingsringer på veggbokser. I tilfelle, hvor er dette beskrevet?

Spurt ${formatDate(1583844876)}
Løst Løst
Korrigering av nærføring av kabler, fagprøve.

Hei.

Skal legge omlag 4 kurser ned i sikringsskap. Dette er et skjult anlegg med PFSP i rørene. Jeg har en last på 5,21A, og jeg sikrer denne med en 16A JFA grunnet gjenbruk av materiell.Iz på en 2,5mm2 pvc isolert 2-leder er 19,5A.Korrigert for nærføring med en faktor på 0,65 vil jeg få en IZ på 12,67A. Dette går nå ikke iht. Ib

Spurt ${formatDate(1583997750)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.